عیاری (۱۳۷۵) در پژوهش خود به این نتیجه دست یافته است که دانشآموزان مردود بیشتر از خانواده هایی هستند که پدرانشان از تحصیلات کمتری برخوردارند و یا بی سوادند.
دانش پژوه (۱۳۷۳) در پژوهش خود نشان داد که بین تحصیلات والدین و پیشرفت تحصیلی فرزندان آنان رابطه مستقیم معنی داری وجود دارد، در دوره دبیرستان میزان این همبستگی کمتر از دوره راهنمایی است.
سلیمانیان (۱۳۷۵) نشان داد بین پیشرفت تحصیلی و ساخت و ارتباط متقابل اعضای خانواده، شغل پدر و مادر، تحصیلات پدر و مادر رابطه معنی دار وجود دارد.
کاویانی (۱۳۷۴) نشان داد تحصیلات پدر و مادر در انتخاب نظام ارزشی نوجوانان تأثیر دارد.
سمواتیان (۱۳۷۳) نشان داد بین فشارهای روانی حاصل از وضعیت اقتصادی خانواده، وضعیت عاطفی خانواده، و روابط والدین با یکدیگر با افت تحصیلی دانشآموزان رابطه وجود دارد.
دانش پژوه (۱۳۷۳) در پژوهش خود نشان داد در مورد عوامل مؤثر در پیشرفت دانشآموزان ممتاز کشور، به اعتقاد آزمودنیها بین دانشآموزان و پدر و مادرانشان رابطه کاملاً دوستانه ای وجود دارد.
لاجوردی (۱۳۶۷) در پژوهشی به این نتایج دست یافت که:
-
- اثر طلاق در سنین پایین (۱۲-۸ سال) بیشتر است تا سنین بالاتر
-
- طلاق برروی وضع تحصیلی (ترک تحصیل و مردود شدن) کودکان اثر مستقیم دارد.
- تأثیر سوء برروی روابط اجتماعی فرزند (از جهت محیط مدرسه، ارتباط با مسئولین مدرسه، ارتباط با دوستان)
مقدمه
فصل سوم
روش پژوهش
در این فصل داده های تحقیق مورد تحلیل آماری قرار میگیرد. در بخش اول به معرفی داده ها پرداخته میشود. برای این منظور از جداول توزیع فراوانی و درصدها استفاده میشود.
در بخش دوم، برای آزمون فرضیهها، از تحلیل استنباطی استفاده میشود. از آنجا که همه موارد با یکدیگر مقایسه میشود و متغیرها با مقیاس طبقه ای اندازه گیری شده اند، بنابرین برای مقایسه گروه ها از مجذور کای استفاده شده است.
الف) جداول فراوانی
جدول ۱-۴ توزیع فراوانی دانشآموزان قبول و مردود
درصد فراوانی تجمعی
درصد معتبر
درصد
فراوانی
۵۰
۱۰۰
۵۰
۵۰
۱۰۰
۵۰
۵۰
۱۰۰
۴۰
۴۰
۸۰
مردود
قبول
کل
جدول ۲-۴ توزیع فراوانی تحصیلات پدر دانشآموزان
درصد فراوانی تجمعی
درصد معتبر
درصد
فراوانی
تحصیلات پدر
۴۰
۵/۸۷
۳/۹۶
۸/۹۸
۱۰۰
۴۰
۵/۴۷
۸/۸
۵/۲
۳/۱
۱۰۰
۴۰
۵/۴۷
۸/۸
۵/۲
۳/۱
۱۰۰
۳۲
۳۸
۷
۲
۱
۸۰
بی سواد
سیکل (راهنمایی)
دیپلم
فوق دیپلم
لیسانسر و بالاتر
کل
جدول ۳-۴ توزیع فراوانی تحصیلات مادر دانشآموزان
درصد فراوانی تجمعی
درصد معتبر
درصد
فراوانی
تحصیلات مادر
۶۰
۸/۹۳
۱۰۰
۶۰
۸/۳۳
۳/۶
۱۰۰
۶۰
۸/۳۳
۳/۶
۱۰۰
۴۸
۲۷
۵
۸۰
بی سواد
سیکل (راهنمایی)
دیپلم
کل
جدول ۴-۴ توزیع فراوانی ترتیب تولد دانشآموزان
درصد فراوانی تجمعی
درصد معتبر
درصد
فراوانی
ترتیب تولد
۲۰
۳/۳۶
۸/۵۳
۳/۶۶
۱۰۰
۲۰
۳/۱۶
۵/۱۷
۵/۱۲
۸/۳۳
۱۰۰
۲۰
۳/۱۶
۵/۱۷
۵/۱۲
۸/۳۳
۱۰۰
۱۶
۱۳
۱۴
۱۰
۲۷
۸۰
اول
دوم
سوم
چهارم
پنجم و بالاتر
کل
جدول ۵-۴ توزیع فراوانی تعداد افراد خانواده دانشآموزان
درصد فراوانی تجمعی
درصد معتبر
درصد
فراوانی
تعداد افراد خانواده
۸/۳
۳/۱۶
۳۵
۳/۵۶
۱۰۰
۸/۳
۵/۱۲
۸/۱۸
۳/۲۱
۸/۴۳
۱۰۰
۸/۳
۵/۱۲
۸/۱۸
۳/۲۱
۸/۴۳
۱۰۰
۳
۱۰
۱۵
۱۷
۳۵
۸۰
۳
۴
۵
۶
۷ و بیشتر
کل
جدول ۶-۴ توزیع فراوانی میزان درآمد والدین دانشآموزان
درصد فراوانی تجمعی
درصد معتبر
درصد
فراوانی
میزان درآمد
۵/۱۷
۵/۵۲
۸/۸۳
۱۰۰
۵/۱۷
۳۵
۳/۳۱
۳/۱۶
۱۰۰
۵/۱۷
۳۵
۳/۳۱
۳/۱۶
۱۰۰
۱۴
۲۸
۲۵
۱۳
۸۰
۵۰۰۰۰ – تا
۱۰۰-۵۰
۲۰۰-۱۰۰
بیشتر – ۲۰۰
کل
جدول ۷-۴ توزیع فراوانی رابطه والدین با دانشآموزان
درصد فراوانی تجمعی
درصد معتبر
درصد
فراوانی
روابط والدین
۵
۳/۱۱
۴۵
۸/۶۸
۱۰۰
۵
۳/۶
۸/۳۳
۸/۲۳
۳/۳۱
۱۰۰
۵
۳/۶
۸/۳۳
۸/۲۳
۳/۳۱
۱۰۰
۴
۵
۲۷
۱۹
۲۵
۸۰
سرد
بی تفاوت
عادی
صمیمی
بسیار گرم و صمیمی
کل
جدول ۸-۴ توزیع فراوانی علاقه والدین به تحصیل دانشآموزان
درصد فراوانی تجمعی
درصد معتبر
درصد
فراوانی
علاقه والدین به تحصیل
۳/۱
۳/۶
۵/۳۲
۶۰
۱۰۰
۳/۱
۵
۳/۲۶
۵/۲۷
۴۰
۱۰۰
۳/۱
۵
۳/۲۶
۵/۲۷
۴۰
۱۰۰
۱
۴
۲۱
۲۲
۳۲
۸۰
خیلی کم
کم
متوسط
زیاد
بسیار زیاد
کل
جدول ۹-۴ توزیع فراوانی زندگی والدین با دانشآموزان
درصد فراوانی تجمعی
درصد معتبر