ضریب همبستگی پیرسون۱۵۲/۰
سطح معناداریsig۰۰۳/۰تعداد۳۸۳
فرض صفر : بین رفاه مالی و سواد مالی رابطه معناداری وجود ندارد.
فرض مقابل : بین رفاه مالی و سواد مالی رابطه معناداری وجود دارد.
با توجه به ضریب همبستگی (۱۵۲/۰) و p- مقدار (۰۰۳/۰) که کوچکتر از ۰٫۰۵ میباشد پس فرض صفر رد می شود می توان گفت در سطح اطمینان ۹۵% بین رفاه مالی و سواد مالی رابطه معناداری وجود دارد. بنابرین بین رفاه مالی و سواد مالی دانشجویان استان یزد ارتباط معنادار مستقیم وجود دارد.
فرضیه (۳) : بین رفاه ذهنی و سواد مالی دانشجویان استان یزد رابطه معناداری وجود دارد.
جدول۴-۴ .همبستگی بین رفاه ذهنی و سوادمالی
فرض صفر : بین رفاه ذهنی و سواد مالی رابطه معناداری وجود ندارد.
فرض مقابل : بین رفاه ذهنی و سواد مالی رابطه معناداری وجود دارد.
با توجه به ضریب همبستگی (۰۵/۰) و p- مقدار (۳۲۶/۰) که بزرگتر از ۰٫۰۵ میباشد پس فرض صفر رد نمی شود می توان گفت در سطح اطمینان ۹۵% بین رفاه ذهنی و سواد مالی دانشجویان استان یزدرابطه معناداری وجود ندارد.
فرضیه (۴) :متغیرهای جمعیت شناختی دانشجویان بر سواد مالی آن ها تاثیر میگذارد.
فرضیه (۱-۴): سن در سواد مالی دانشجویان استان یزدتاثیر داشته است.
جدول۴-۵٫همبستگی سن در سواد مالی دانشجویان
فرض صفر : بین سن و سواد مالی رابطه معناداری وجود ندارد.
فرض مقابل : بین سن و سواد مالی رابطه معناداری وجود دارد.
با توجه به ضریب همبستگی (۲۱۱/۰) و p- مقدار (۰٫۰۰۰) که کوچکتر از ۰٫۰۵ میباشد پس فرض صفر رد می شود می توان گفت در سطح اطمینان ۹۵% بین سن و سواد مالی رابطه معناداری مستقیم وجود دارد. بنابرین سن درسواد مالی دانشجویان استان یزد تاثیر دارد.
فرضیه (۲-۴): معدل کل در سواد مالی دانشجویان استان یزدتاثیر داشته است.
جدول۴-۶٫همبستگی معدل کل در سواد مالی دانشجویان
فرض صفر : بین معدل کل و سواد مالی رابطه معناداری وجود ندارد.
فرض مقابل : بین معدل کل و سواد مالی رابطه معناداری وجود دارد.
با توجه به ضریب همبستگی (۰۳۰/۰) و p- مقدار (۵۶۰/۰) که بزرگتر از ۰٫۰۵ میباشد پس فرض صفر رد نمی شود می توان گفت در سطح اطمینان ۹۵% بین معدل کل و سواد مالی رابطه معناداری وجود ندارد. بنابرین معدل کل درسواد مالی دانشجویان استان یزدتاثیر ندارد.
فرضیه (۳-۴):جنسیت در سواد مالی دانشجویان استان یزد تاثیر داشته است.
در آزمون t برای دو نمونه مستقل دو آزمون مختلف انجام میدهد. در آزمون نوع اول که به لوین معروف است فرض برابری واریانس ها ازمون می شود فرض صفر این ازمون این است که واریانس دو گروه با هم برابر است .
اگر سطح معنی داری ازمون لوین کمتر از ۰۵/۰ بود فرض برابری رد می شود وt در سطر دوم گزارش می شود ولی اگر از ۰۵/۰ بیشتر بود نمی توان فرض برابری واریانس ها را رد کرد وt در سطر اول گزارش می شود . و در آزمون دوم آزمون t برای برابری میانگین ها انجام می شود.
زن
۱۴۴
۲۶٫۸۳
۹٫۹۶۶
آزمون لوین برای برابری واریانس ها
آزمون t برای دو نمونه مستقل
F
سطح معناداری
t
درجه آزادی
سطح معناداری
تفاضل میانگین
قاصله اطمینان ۹۵% برای تفاضل
پایینی
بالایی
سواد مالی
مفروض برابری واریانس
۱۲٫۲۷۳
.۰۰۱
۲٫۲۹۰
۳۸۲
.۰۲۳
۲٫۹۶۷
.۴۱۹
۵٫۵۱۴
مفروض نا برابری واریانس
۲٫۴۶۵
۳۶۵٫۷۷۹
.۰۱۴
۲٫۹۶۷
.۶۰۰
۵٫۳۳۳
جدول ۴-۷ .آزمون دونمونه مستقل جنسیت در سواد مالی دانشجویان
استفاده از آزمون t برای دو نمونه مستقل که وجود تفاوت بین میانگین نمرات در دو گروه را بررسی میکند با فرض صفر، برابری میانگین ها و فرض مقابل برابر نبودن میانگین ها را آزمون میکند. با توجه به آماره t (465/2) و سطح معناداری (۰۱۴/۰) که کوچکتر از ۰٫۰۵ میباشد. در نتیجه در سطح اطمینان ۹۵% فرض صفر رد می شود یعنی تفاوت بین میانگین نمرات دو گروه معنادار میباشد. بنابرین جنسیت در سواد مالی دانشجویاناستان یزد تاثیر معناداری داشته است. و با توجه به میانگین های دو گروه نشان میدهد سواد مالی مردان بیشتر از زنان میباشد.
فرضیه (۴-۴):وضعیت تاهل در سواد مالی دانشجویان استان یزدتاثیر داشته است.
متاهل
۵۹
۳۱٫۶۶
۱۵٫۳۳۶
آزمون لوین برای برابری واریانس ها
آزمون t برای دو نمونه مستقل
F
سطح معناداری
t
درجه آزادی
سطح معناداری
تفاضل میانگین
قاصله اطمینان ۹۵% برای تفاضل
پایینی
بالایی
سواد مالی
مفروض برابری واریانس
۳٫۳۹۶
.۰۶۶
-۲٫۰۱۷
۳۸۲
.۰۴۴
-۳٫۵۱۳
-۶٫۹۳۹
-.۰۸۸
مفروض نا برابری واریانس
-۱٫۶۷۴
۷۰٫۷۳۲
.۰۹۹
-۳٫۵۱۳
-۷٫۶۹۹
.۶۷۳
جدول۴-۸ .آزمون دو نمونه مستقل وضعیت تاهل در سواد مالی دانشجویان
استفاده از آزمون t برای دو نمونه مستقل که وجود تفاوت بین میانگین نمرات در دو گروه را بررسی میکند با فرض صفر، برابری میانگین ها و فرض مقابل برابر نبودن میانگین ها را آزمون میکند. با توجه به آماره t (017/2-) و سطح معناداری (۰۴۴/۰) که کوچکتر از ۰٫۰۵ میباشد. در نتیجه در سطح اطمینان ۹۵% فرض صفر رد می شود یعنی تفاوت بین میانگین نمرات دو گروه معنادار میباشد. بنابرین وضعیت تاهل در سواد مالی دانشجویان استان یزدتاثیر معناداری داشته است. و با توجه به میانگین های دو گروه نشان میدهد سواد مالی افراد متاهل بیشتر از افراد مجرد میباشد.
فرضیه (۵-۴):وضعیت اشتغال در سواد مالی دانشجویان استان یزدتاثیر داشته است.