انحراف استاندارد

۷۹۳۵۴/۰

۸۱۸۶۶/۰

۸۰۵۶۵/۰

۶۴۹۹۴/۰

۶۷۹۵۱/۰

۶۴۱۳۵/۰

۶۰۴۴۵/۰

۸۲۲۹۴/۰

۵۰۹۶۲/۰

۵۱۲۲۹۲/۰

۴-۳- تجزیه و تحلیل میزان تعهد سازمانی

با توجه به جدول ۴-۵ میانگین تعهد سازمانی جامعه آماری ۰۸۰/۳ است که بیانگر تعهد سازمانی متوسط آنان است.

از منظر سابقه خدمت ، میانگین تعهد سازمانی کارکنان دارای سابقه۲۶ تا ۳۰ سال ۳۳۳/۳ است که از سایر سطوح بیشتر است و میانگین تعهد سازمانی کارکنان دارای سابقه ۲۱ تا ۲۵ سال ۸۸۸/۲ است که از سایر سطوح کمتر است.

بررسی تعهد سازمانی مدیران و کارمندان نیز نشان می‌دهد که مدیران با میانگین تعهد ۱۹۵/۳ ، از کارمندان با میانگین تعهد سازمانی ۰۵۱/۳ ، متعهد تر هستند. ضمناً میانگین تعهد سازمانی کارمندان رسمی ۰۸۰/۳ و میانگین تعهد سازمانی کارمندان خدماتی ( شرکتی ) ۰۷۹/۳ است که تقریباً باهم برابر است.

جدول ۴-۵: جدول میانگین تعهد سازمانی

ویژگی های فردی
طبقه
میانگین تعهد سازمانی
تعداد
سابقه خدمت

  1. ۵ سال

۲۲۹۱۷/۳

۲۲

۶- ۱۰ سال

۰۲۹۴۱/۳

۶۸

۱۱- ۱۵ سال

۰۶۰۶۱/۳

۲۲

۱۶- ۲۰ سال

۰۲۹۴۱/۳

۱۲

۲۱- ۲۵ سال

۸۸۸۸۹/۲

۹

۲۶-۳۰ سال

۳۳۳۳۳/۳

۲

میانگین کلی
۰۸۰۲۵/۳
۱۳۵
نوع شغل

مدیر

۱۹۵۵۱/۳

۲۶

کارمند

۰۵۲۷۵/۳

۱۰۹

میانگین کلی
۰۸۰۲۵/۳
۱۳۵
نوع استخدام

رسمی

۰۸۰۶۶/۳

۷۸

خدماتی

۰۷۹۶۸/۳

۵۷

میانگین کلی
۰۸۰۲۵/۳
۱۳۵

با توجه به جدول ۴-۶ از نظر سطوح مختلف تعهد سازمانی نیز ۸ نفر( ۹/۵% ) دارای تعهد کم ، ۱۱۰ نفر ( ۵/۸۱% ) دارای تعهد سازمانی متوسط و ۱۷ نفر (۶/۱۲% ) نیز دارای تعهد سازمانی زیاد هستندولی هیچ یک از جامعه نمونه دارای تعهد سازمانی خیلی کم یا خیلی زیاد نبوده اند.

جدول ۴-۶ : جدول فراوانی سطوح مختلف تعهد سازمانی

درصد تجمعی
درصد داده های صحیح
درصد
فراوانی
سطوح رضایت شغلی

۹/۵

۹/۵

۹/۵

۸

کم

۴/۸۷

۵/۸۱

۵/۸۱

۱۱۰

متوسط

۱۰۰

۶/۱۲

۶/۱۲

۱۷

زیاد
۱۰۰
۱۰۰
۱۳۵
جمع

با توجه به جدول ۴-۷ از نظر مؤلفه های تعهد سازمانی نیز ، تعهد مستمر با میانگین ۵۰۷/۳ در رتبه اول ، تعهد عاطفی با میانگین ۰۹۶/۳ در رتبه دوم و تعهد هنجاری با میانگین ۶۳۷/۲ در رتبه سوم قرار دارد.

جدول ۴-۷ : جدول میانگین مؤلفه های تعهد سازمانی

تعهد سازمانی
تعهد هنجاری
تعهد مستمر
تعهد عاطفی

۱۳۵

۱۳۵

۱۳۵

۱۳۵

تعداد داده های صحیح

۰

۰

۰

۰

تعداد داده های گم شده

۰۸۰۲۵/۳

۶۳۷۰۴/۲

۵۰۷۴۱/۳

۰۹۶۳۰/۳

میانگین

۴۱۴۷۸۵/۰

۵۷۱۷۷۸/۰

۵۳۷۲۶۸/۰

۶۸۰۷۱۵/۰

انحراف استاندارد

۴-۴- آزمون فرضیه‌ها

برای آزمون فرضیه اصلی و فرضیه های فرعی یک تا شش از ماتریس همبستگی استفاده شده است.

ماتریس همبستگی ابزاری از آمار استنباطی است که به وسیله آن تأثیر یک یا چند متغیر گسسته را بر روی یک یا چند متغیر گسسته ، در حالت دو بُعدی نشان می‌دهد.

نتیجه یک تجزیه و تحلیل با بهره گرفتن از ماتریس همبستگی ، باید با آزمون فرض H0 : R=0 در مقابل فرض H0 : R≠۰ موافق باشد. اگر فرض H0 رد شود ، نشان دهنده تأثیر متغیر مستقل بر متغیر وابسته است و اگر فرض H0 تأیید شود ، نشان دهنده عدم تأثیر متغیر مستقل بر متغیر وابسته و اصطلاحاً استقلال متغیر ها است.

جدول۴-۸ ماتریس همبستگی را نشان می‌دهد که آزمون فرضیه های فوق الذکر بر اساس این ماتریس می‌باشد.


فرم در حال بارگذاری ...

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل
رضایت از حقوق رضایت از ارتقا رضایت از سرپرست رضایت از مزایا رضایت از پاداش رضایت از ضوابط رضایت از همکاران رضایت از ماهیت کار رضایت از ارتباطات رضایت شغلی تعداد داده های صحیح ۱۳۵ ۱۳۵ ۱۳۵ ۱۳۵ ۱۳۵ ۱۳۵ ۱۳۵ ۱۳۵ ۱۳۵ ۱۳۵ تعداد داده های گم شده ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ میانگین ۵۲۹۶/۲ ۵۲۲۲/۲ ۹۵۰۰/۲ ۴۱۸۵/۲ ۵۹۶۳/۲ ۵۲۹۶/۲ ۵۵۵۶/۳ ۴۰۳۷/۳ ۸۰۴۷/۲ ۸۱۰۹۱/۲