-
- لطف آبادی، حسین. (۱۳۸۸). روانشناسی رشد (۲) نوجوانی جوانی و بزگسالی .تهران: سمت.
-
- ماسن, پاول و همکاران. (۱۹۸۴). رشد و شخصیت کودک.(ترجمه مهشید یاسایی،۱۳۸۴) تهران: ماد.
-
- متقی فر، غلامرضا.(۱۳۸۰). آموزش جنسی در مدارس. مجله پژوهش های تربیت اسلامی . هشتم .سی و چهارم ،۱۳۱- ۱۶۴
-
- محمدی، حسین.(۱۳۸۵). تبیین مبانی ،اصول وروش های تربیت جنسی با تأکید بر دیدگاه اسلام. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شاهد.
-
- مداحی، محمدابراهیم؛ مداح، لیلا.(۱۳۹۳).اثربخشی آموزش مهارت مقابله با خلق منفی بر اضطراب و استرس دانش آموزان پسر.مجله روش ها و مدل های روان شناختی.چهارم.شانزدهم،۱-۱۰٫
-
- مرقاتی خویی، عفت السادات؛ ابولقاسمی،ناریا؛تقدیسی ،محمد حسین.(۱۳۹۲).تربیت جنسی کودکان : مطالعه کیفی تبیین دیدگاه های والدین.مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی.یازدهم.دوم.۶۵-۷۴
-
- مرهج، ریتا . والدین باید بدانند . (ترجمه شبانکاری و مطلق ، ۱۳۸۶) ، تهران : فراگفت .
-
- مطهری، مرتضی.(۱۳۷۸).آشنایی با قرآن ۴،تهران : صدرا.
-
- ناس، جان بویر.(۱۹۹۴).تاریخ جامع ادیان. (ترجمه علی اصغرحکمت،۱۳۷۲).تهران : اسناد آموزش انقلاب اسلامی.
-
- نریمانی، محمد؛ حسن زاده، شهناز؛ ابوالقاسمی، عباس.(۱۳۹۱). اثربخشی آموزش ایمن سازی روانی بر کاهش استرس، اضطراب و افسردگی دانش آموزان دختر مقطع پیش دانشگاهی.مجله روانشناسی مدرسه.اول،سوم،۱۰۱-۱۱۷٫
-
- نوری، ربابه؛ کلیشادی، رویا؛ ضیاءالدینی، حسن.(۱۳۸۹).بررسی استرس های شایع دانش آموزان شهر تهران.مجله دانشکده پزشکی اصفهان.بیست و هشتم،صدوپنج،۱-۱۲٫
-
- نیک منش، زهرا؛ خسروی، زهره؛ کاظمی، یحیی.(۱۳۸۷).بررسی نقش ساخت و عملکرد خانواده در رفتارهای جنسی نوجوانان.پژوهشنامه مطالعات روانشناسی تربیتی.هشتم.۸۹-۱۱۱٫
-
- هالجین، ریچارد.پی؛ ویتبورن، سوزان کراس.(۲۰۰۳).آسیب شناسی روانی،جلد اول.( ترجمه سیدمحمدی،۱۳۸۶).تهران:نشر روان.
-
- Fentahun, N; Assefa, T; Alemseged, F; & Ambaw, F. (2012). Parents’ perception, students’ and teachers’ attitude towards school sex education. Ethiopian journal of health sciences, ۲۲(۲).
-
- Hallion, L. S; & Ruscio, A. M. (2011). A meta-analysis of the effect of cognitive bias modification on anxiety and depression. Psychological bulletin, ۱۳۷(۶), ۹۴۰٫
-
- Hinkle,D.N.(2010).The change of Personal Constructs from the viewpoint of a theory of construct implication .Personal Construct Theory & Parcitic,7,No1.
-
- Hofmann, S. G; Sawyer, A. T; Witt, A. A; & Oh, D. (2010). The effect of mindfulness-based therapy on anxiety and depression: A meta-analytic review. Journal of consulting and clinical psychology, ۷۸(۲), ۱۶۹٫
-
- Kouyoumjian, S; DeJong, J; Afifi, R; Zurayk, H. (2012). Sexuality education and determinants of perceived sex refusal skills among Lebanese adolescents. International Journal of Infectious Diseases, ۱۶, e334.
-
- Legrand,J.C.(1998).The relationship between selected biographical and anxiety and depression of participants in divorce workshop, texas
-
- Markham, C. M; Tortolero, S. R; Peskin, M. F; Shegog, R; Thiel, M; Baumler, E. R ; Robin, L. (2012). Sexual risk avoidance and sexual risk reduction interventions for middle school youth: A randomized controlled trial. Journal of Adolescent Health, ۵۰(۳), ۲۷۹-۲۸۸٫
-
- Mitchell,P.B ; Parker,G.(2002).Treatment of anxiety disorder .American Journal of Psychiatry,155:488-492.
-
- Mueller,T;Gavin, E; Kulkarini,A.(2008) The association between sex education and youth`s engagement in sexual intercourse, age at first intercourse, and birth control use at first sex, Journal of Adolescent Health, 42,89-96.
-
- Myers,S.G;Wells,A.(2005).Obsessive-Compulsive Symptoms: The contribution of metacognitions and responsibility,Journal of Disorders,19,806-817.
-
- Newby, K; Wallace, L. M; Dunn, O; Brown, K. E. (2012). A survey of English teenagers’ sexual experience and preferences for school-based sex education. Sex Education, ۱۲(۲), ۲۳۱-۲۵۱٫
-
- Power ,T ;Dalgleish,T.(2008).Cognition and emotion from order to disorder. New York: Psychology press.
-
- Reardon, L. E; Leen-Feldner, E. W; Hayward, C. (2009). A critical review of the empirical literature on the relation between anxiety and puberty. Clinical psychology review, ۲۹(۱), ۱-۲۳٫
-
- Reis, M; Ramiro, L; de Matos, M. G; Diniz, J. A. (2011). The effects of sex education in promoting sexual and reproductive health in Portuguese university students, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 29, 477-485.
-
- Tripathi, N; Sekher, T. V. (2013). Youth in India ready for sex education? Emerging evidence from national surveys. PloS one, ۸(۸), e71584.
-
- Wanlass, R. L; Kilmann, P. R; Bella, B. S; Tarnowski, K. J. (1983). Effects of sex education on sexual guilt, anxiety, and attitudes: A comparison of instruction formats. Archives of sexual behavior, ۱۲(۶), ۴۸۷-۵۰۲٫
- Wylie, K. (2010). Sex education and the influence on sexual wellbeing. Procedia-Social and Behavioral Sciences, ۵, ۴۴۰-۴۴۴٫
پیوست (۱)
محتوای جلسات آموزشی
جلسه اول
موضوع: آموزش لزوم پرداختن به تربیت جنسی با تأکید بر اهداف تربیت جنسی در سن بلوغ در روانشناسی و توضیح دیدگاه دین اسلام در بحث تربیت جنسی
نوجوان کیست؟
اصطلاح نوجوانی به معنای” رسیدن به بزرگسالی ” است . شروع آن با بلوغ است و با عهده دار شدن مسئولیتهای بزرگسالی پایان مییابد . واژه بلوغ به اولین مرحله ی نوجوانی اطلاق می شود ، یعنی آن زمان که بلوغ جنسی بارز می شود.
نوجوانی یک دوره انتقال از وابستگی کودکی به استقلال و مسئولیت پذیری جوانی و بزرگسالی است. در این دوره نوجوان با دو مسئله اساسی درگیر است؛
-
- بازنگری و بازسازی ارتباط با والدین ، بزرگسالان و جامعه
- بازسازی خود به عنوان یک فرد مستقل
معیار اصلی قضاوت مردم درباره بلوغ بیشتر همان تحولات جسمی و جنسی فرد است. عمده ترین تغییر در این دوره رشد ظرفیت جدید یعنی رشد جنسی و امکان تولید مثل است. این واقعیت زیستی آثار مهمی را در تحول فرد و مناسبات او با دیگران به جای میگذارد.
تربیت جنسی در روانشناسی