۱٫ تعیین رابطه ی ” اعتماد استراتژیک” و “کارایی سازمانی”در شهرداری تهران
۲٫ تعیین رابطه ی ” اعتماد سازمانی” و ” کارایی سازمانی”درشهرداری تهران
۳٫ تعیین رابطه ی ” اعتماد فردی” و ” کارایی سازمانی”در شهرداری تهران
۴٫ تعیین رابطه ی ” شبکه اعتماد” و ” کارایی سازمانی”در شهرداری تهران
۵٫ تعیین رابطه ی ” شعاع اعتماد” و ” کارایی سازمانی”در شهرداری تهران
در ادامه مطالعات مشخص شد که برای اندازه گیری دقیق تر این دو متغیر سه فرضیه فرعی دیگر باید به تحقیق اضافه شود:
۶٫ تعیین رابطه ی”اعتماد به خود”و “کارایی سازمانی”در شهرداری تهران
۷٫تعیین رابطه ی”اعتماد به همکار”و “کارایی سازمانی “در شهرداری تهران
۸٫تعیین رابطه ی”اعتماد به ارباب رجوع”و “کارایی سازمانی”در شهرداری تهران
سوال اصلی تحقیق:
آیا بین اعتماد و کارایی سازمانی ارتباط معناداری وجود دارد؟
فرضیه اصلی تحقیق:
بین اعتماد و کارایی سازمانی ارتباط معناداری وجود دارد.
فرضیه های فرعی تحقیق:
۱٫ اعتماد سازمانی با کارایی سازمانی در شهرداری تهران رابطه دارد.
۲٫ اعتماد استراتژیک با کارایی سازمانی در شهرداری تهران رابطه دارد.
۳٫ اعتماد فردی با کارایی سازمانی در شهرداری تهران رابطه دارد.
۴٫ شبکه اعتماد با کارایی سازمانی در شهرداری تهران رابطه دارد.
۵٫ شعاع اعتماد با کارایی سازمانی در شهرداری تهران رابطه دارد.
۶٫اعتماد به خود با کارایی سازمانی در شهرداری تهران رابطه دارد.
۷٫اعتماد به همکار با کارایی سازمانی در شهرداری تهران رابطه دارد.
۸٫اعتماد به ارباب رجوع با کارایی سازمانی در شهرداری تهران رابطه دارد.
۱ – ۵ روش شناسی تحقیق:
شامل : (نوع روش تحقیق ، طبقه بندی ، روش گردآوری اطلاعات و داده ها ، جامعه آماری ، روش نمونه گیری و حجم نمونه ، و روش تجزیه و تحلیل داده ها (
۱– ۵ – ۱ نوع روش تحقیق :
این پژوهش از لحاظ هدف جزء پژوهش های کاربردی است. در این پژوهش رابطه بین اعتماد و کارایی سازمانی بررسی می شود و به همین دلیل این پژوهش از لحاظ ماهیت و روش جزء پژوهش های توصیفی– پیمایشی از نوع همبستگی است.
۱- ۵- ۲ روش گردآوری اطلاعات و داده ها :
۱٫ مطالعات کتابخانهای از جمله مطالعه کتب و نشریات داخلی وخارجی و جستجو در پایگاه های اطلاعاتی( اینترنت) به منظور دستیابی به مبانی نظری و استفاده از تجارب محققین دیگر.
۲٫ استفاده از پرسشنامه به عنوان ابزار اصلی جمع آوری اطلاعات برای دستیابی به داده های مورد نظر.
۳٫ انجام تست اعتماد در بین کارکنان سازمان به صورت تصادفی
۱- ۵- ۳ جامعه آماری :
جامعه آماری این پژوهش کارکنان شهرداری منطقه ۶ تهران میباشد.
۱-۵ -۴ روش و طرح نمونه برداری :
از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده گردیده است.
۱-۵-۵ حجم نمونه و روش محاسبه:
در این راستا از جامعه آماری به صورت تصادفی ساده نمونه انتخاب و میان آنان پرسشنامه توزیع خواهد شد.
۱-۵-۶ ابزار تجزیه و تحلیل:
در این پژوهش جهت تجزیه وتحلیل اطلاعات از آمار توصیفی (میانگین، فراوانی، درصد و… )و آمار استنباطی( t ) تک نمونه ای، تحلیل همبستگی)، و نرم افزار های آماری از قبیل نرم افزار SPSS و برای بررسی رابطه میان فرضیهها ازمدل یابی معادلات ساختاری PLS استفاده شد.
۱-۶ قلمرو تحقیق:
قلمرو موضوعی: قلمرو موضوعی تحقیق، تعیین رابطه و اثر اعتماد بر کارایی سازمانی در نظر گرفته شده است.
قلمرو زمانی: این پژوهش بر اساس داده های جمع آوری شده در نیمه دوم سال ۱۳۹۱ به اجرا در آمده است.
قلمرو مکانی: این تحقیق در بین کارکنان شهرداری منطقه ۶ انجام شده است.
۱ – ۷ تعریف واژگان تخصصی:
احساس ( sensation) : واکنش دستگاه های حسی یا حواس نسبت به محرکی که از راه اعصاب حسی به مغز انتقال مییابد.
اداراک( perception) : به معنای محدود آگاهی به هر چیز خارجی شرایط و اوضاع یا روابط که در نتیجه تحریک حسی انجام میگیرد. به معنای وسیع به هر نوع آگاهی یا عمل آگاه شدن گفته می شود. عمل تشخیص اختلافهای کمی و کیفی میان اشیا یا اعمال درونی یا بیرونی.
ارتباط (communication) : انتقال افکار و عقاید یا مفاهیم و معانی به دیگران به وسیله رمز (سمبل).به عمل یا فرایندی گفته می شود که یک اجتماع انسانی را قادر میسازد به این که با انتقال مفاهیم و عادات گرایش ها مهارت ها و ارزشهای خود از نسلی به نسل دیگر وجود و حیات خود را ادامه دهد.
ارزش (value) : هر چیز که به اعتبار اقتصادی روانی اجتماعی اخلاقی یا زیبایی خود شایسته و مورد توجه قرار میگیرد. یا یک هدف اجتماعی که دست یافتن به آن مطلوب است.
ارزیابی (appraisal) : داوری و قضاوت در مورد رفتار و یا عمل ترکیب و تفسیر اطلاعات در مورد یک فرد
اعتماد (trust) : اعتماد را واگذاری منابع به دیگران می دانند ، با این انتظار که آن ها به گونه ای عمل خواهند کرد که نتایج منفی به حداقل ممکن کاهش مییابد و دستیابی به اهداف میسر میگردد.
بازخورد (feedback) :اطلاعات درباره نتیجه یک عمل. عمل یا فرایندی است که یک نفر به وسیله آن اثر رفتارش را در دیگران در مییابد .
فضای سازمان ( Organization Climate) : جوّی که در یک سازمان توسط سبک مدیریت مسلط به وجود میآید و شیوه ای که مدیران و کارکنان با یکدیگرهمکاری میکنند. فضای سازمان را می توان بر پایه ی یک رشته عوامل توصیف کرد مانند: تعداد و کیفیت گروههای کار و همکاری و هماهنگی میان آن ها در درون سازمان؛
کارایی (efficinecy) : کمترین زمان یا انرژی مصرفی برای بیشترین کار انجام شده . نسبت داده به ستانده را نیز کارایی گویند .
کنترل (control) : کوشش به تنظیم رفتار افراد به وسیله گروه یا جامعه یا مؤسسات اجتماعی .
محیط ( environment):پدیدار های فیزیکی شیمیایی بیولوژیکی و اجتماعی است که از خارج در موجود زنده اثر میکند. به طور کلی عوامل و نیرو های خارج از فرد که میتوانند در رفتار او مؤثر واقع شوند.
همکاری (coordination) : کوشش برای به دست آوردن نتایج یکسان و همانند یا تأمین منافع به وسیله با هم کار کردن که تشریک مساعی نیز گفته می شود.
فصل دوم
مروری بر ادبیات تحقیق و پیشینه تحقیق
۲-۱ اعتماد
۲-۱-۱ مقدمه
از آن جا که رفتار سازمانی نوین با پیچیدگی های روز افزونی مواجه است ؛ آشنایی بیش تر مدیران و کارکنان سازمان ها با این پیچیدگی ها و شناختن راهکارهای مناسب برای مقابله با آن ها ضروری میباشد .