*آخرین باری که احساس کردید تغییرات شما را سردرگم کرده، چه وقت و به چه دلیلی بوده است؟ یک ناهماهنگی که در بین همکاران ایجاد شده بود استفاده از ماشین حساب و ابزار بود. هرفصل این کتاب نیاز به یک ابزار خاصی ابزار داشت اما، از اول سال مشخص نبود چه ابزاری نیاز است. همچنین مدرسه توجیه نبود که چرا بچه ها ماشین حساب می خواهند. چرا آزمون باید دو قسمتی باشد؛ یک قسمت با ماشین حساب و یک قسمت هم بدون ماشین حساب.
خانواده نیز، نسبت به تغییرات کتاب درسی توجیه نبود. استفاده از ماشین حساب را خانواده اجازه نمیداد و می گفت بچه تنبل می شود.
بحث دیگر اینکه که بچه ها در ابتدایی حل مسئله را خیلی بد آموزش دیده بودند و پایه خیلی ضعیفی داشتند همچنین از ریاضی ششم و هفتم خیلی ترسیده بودند. همین مسئله باعث شد که، هم به معلم و هم به دانش آموز فشار زیادی بیاید.
در واقع، کتاب درسی جدید، چون شتاب زده آماده شده و به طور آزمایشی اجرا نشده، شاید ما را به آن هدف که می خواست نرساند.
اطلاع رسان کد۶:
* شما چند سال سابقه تدریس درس ریاضی دوره راهنمایی دارید؟۲۳ سال
*تغییر برای شما چه معنایی دارد و شما چه برداشتی از آن دارید؟ من با تغییر موافقم و به نظر من هر تغییری در دراز مدت تاثیر دارد و به نظر من هر تغییری به مرور میتواند آثار و تبعات منفی خودش را از بین ببرد.
*تغییرات را چگونه میبینید و چه معلمی توانایی دارد که مسئولیت اجرای تغییرات را بپذیرد؟ متاسفانه در کشور ما یک فرهنگ غلط داریم و آن این است که یک کالا وارد می شود بعد فرهنگ مصرف آن آموزش داده میشود، همین مورد تعمیم داده میشود به تغییرات اخیر نظام آموزشی. ما قبل از آموزش بستر کار را آماده نکردیم و به طور ناگهانی کتاب درسی را تغییر دادیم. در واقع قبل از اجرای آن به درستی فرهنگ سازی نکرده ایم. به نظر من دبیرانی موفق بودند که قبلاً در دبیرستان تدریس کرده بودند. چون مباحث کتاب درسی سنگین بود، من سعی می کردم با مطالعه و تلاش بیشتر و افزایش اطلاعات خود در زمینه تدریس بتوانم مفاهیم کتاب درسی جدید را به بهترین شکل ممکن به دانش آموزان تفهیم کنم. چون دانشآموزان ما از نظر سطح اطلاعات مانند گذشته نیستند و باسوادتر شده اند بنابرین برای اینکه بتوانم جوابگوی آن ها باشم نیاز به مطالعه و تلاش بیشتر را در خودم احساس می کنم
*لطفا درباره آخرین باری که با مشکلی در اجرای تغییر مواجه شدید، برایم بگویید؟ ممکن است در مورد آن شرایط توضیح دهید؟ یکی از مشکلات بحث مهارتهای دستی یا دست ورزی بود. مثلاً مباحثی مثل حجم نیاز به ابزار داشت ولی متاسفانه ما در تهیه امکانات و ابزار دچار مشکل بودیم و آموزش و پرورش هم مقدمات و شرایط استفاده از ابزار را فراهم نکرده بود.
*با توجه به اینکه شما سابقه تدریس کتاب درسی فعلی و قبلی ریاضی را دارید. کتابهای درسی جدید چه تفاوتی با کتابهای درسی قدیم کردهاند و چه مباحثی به آن ها افزوده شده است؟ به نظر من کتاب درسی قبلی ما را دچار نوعی روزمرگی کرده بود. کتاب درسی جدید هم مباحث کتاب با هم همخوانی ندارند. کتاب درسی مسائلی را در فصل اول آورد که با روش معادله حل می شد ولی تدریس مبحث معادله در فصل های جلوتر بود. به نظر من مطالب کتاب درسی توالی ندارد و گسستگی دارد. با توجه به تغییر محتوا زمان تدریس بسیار کم است. چهارساعت در هفته واقعا کم است و معلم در بودجه بندی دچار مشکل می شد. ساعت تدریس کتاب درسی قبلی بیشتر بود و از این لحاظ ما کمتر دچار مشکل بودیم.هماهنگی بین محتوا ی کتاب جدید هم اصلا خوب نبود. به دلیل کمبود وقت بچه نتوانستند خیلی با رویکرد کارگروهی آموزش ببینند.
*آیا از تغییرات ایجاد شده در کتاب درسی ریاضی پایه هفتم راضی هستید؟ بله
*با توجه به تجربیات خودتان چه عواملی میتوانند علت موضع گیری شما باشند؟با توجه به اینکه شروع سن یادگیری در دنیا کاهش پیدا کرده (به علت افزایش EQ)، مطالبی را که در گذشته دانشآموزان ما در کلاس های اول و دوم دبیرستان می خواندند، الان دانشآموزان ما در پایه های هفتم و هشتم توانایی یادگیری آن را دارند. بنابرین با توجه به مطالبی که عنوان کردم کتابی که برای بیست سال پیش بود جوابگوی دانشآموزان نسل امروز ما نمی باشد.
*آخرین باری که احساس کردید تغییرات شما را سردرگم کرده، چه وقت و به چه دلیلی بوده است؟ از جمله یکی از مباحث که خیلی باعث مشکل شده بود استفاده از ماشین حساب بود و چون زیر ساخت آن از پایه ششم ایجاد نشده بود و یک پارادوکس ایجاد کردهاست. مدرسین ما که به آموزش کشوری رفتند در واقع در فرصت کم این دوره را گذراندند و در همین فرصت کم آموزش به همکاران قائمشهر را شروع کردند و همه چیز خیلی فشرده انجام شد، کیفیت کلاس های ضمن خدمت بسیار پایین بود وما به خوبی برای ورود به کلاس درس آماده نشدیم.
اطلاع رسان کد۷:
* شما چند سال سابقه تدریس درس ریاضی دوره راهنمایی دارید؟۶سال
*تغییر برای شما چه معنایی دارد و شما چه برداشتی از آن دارید؟ به نظر من وقتی سطح نیاز و توانمندی های افراد جامعه بالا می رود نیاز به تغییر در جهات به وجود میآید. با توجه به این که ما در دنیایی زندگی میکنیم که روز به روز در حال پیشرفت میباشد، مطمئناً ما نیز ناگزیر هستیم که در تمام ابعاد زندگی خود تغییر ایجاد کرده و خود را با دنیای جدید تطبیق دهیم.
*تغییرات را چگونه میبینید و چه معلمی توانایی دارد که مسئولیت اجرای تغییرات را بپذیرد؟ در حالت کلی تغییرات کتاب درسی ریاضی پایه هفتم خوب بود ومعلمی توانایی اجرای این تغییر را دارد که طی شرکت در جلسات نقد و بررسی کتاب با چگونگی تدریس و مفاهیم آن آشنا شود و همچنین تسلط کامل بر محتوای کتاب درسی ریاضی پایه ششم ابتدایی که پیش نیاز کتاب درسی ریاضی پایه هفتم میباشد داشته باشند. من خودم برای اینکه بتوانم مفاهیم کتاب درسی را به بهترین شکل به دانشآموزان تفهیم کنم به طور مستمر در جلسات نقد و بررسی شرکت کرده و از نظرات همکاران با سابقه استفاده می کردم.
*لطفا درباره آخرین باری که با مشکلی در اجرای تغییر مواجه شدید، برایم بگویید؟ ممکن است در مورد آن شرایط توضیح دهید؟ همان طور که میدانیم، تغییر در هر زمینه ای برای افراد مشکلاتی را به وجود می آورد. به نظرم بیشترین مشکل در فصل اول بود که به حل مسئله اختصاص داده شده بود. دانش آموزان ما پایه ضعیفی در حل مسئله دارند و قدرت تجزیه و تحلیل آن ها ضعیف است. اینکه بخواهی این فصل را با راهبردهای مختلف به آن ها آموزش بدهی و از آن ها بخواهی که خود مسئله را تجزیه و تحلیل کنند واقعا کار مشکلی است. همچنین مشکلاتی مثل کافی نبودن کلاس های ضمن خدمت، عدم زمان کافی برای تدریس، مقاومت خانواده های دانش آموزان در برابر روش های نوین کتاب و…نیز وجود داشته است.