مقالات و پایان نامه ها – قسمت 13 – 1
-
- آقا ملایی، جعفری و همکاران (۱۳۹۱) در پژوهشی با عنوان « بررسی حافظه و یادگیری شنوایی- روانی در زنان » نشان دادند که عملکرد حافظه و یادگیری شنوایی – کلامی در زنان فارسی زبان با جمعیت مشابه در سایر کشورها مطابقت دارد که این امر نشان دهنده روایی نسخه فارسی آزمون حافظه شنوایی- کلامی ریل در این گروه است.
-
- فیضی پور، فرجاه و همکاران (۱۳۹۰) در تحقیقی با عنوان بررسی رابطه حافظه و انگیزه پیشرفت با جنسیت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان، ۸۹ نفر از دانشجویان پزشکی و غیر پزشکی موفق و ناموفق از دو جنس مونث و مذکر با اندازه گیری حافظه کوتاهمدت، بلندمدت و انگیزه پیشرفت، تحت بررسی قرار گرفتند. در این پژوهش بین حافظه کوتاه مدت و بلندمدت دانشجویان دختر و پسر هیچ تفاوت معناداری مشاهده نگردید. بین حافظه کوتاه مدت و بلند مدت دانشجویان موفق و ناموفق نیز تفاوت معناداری مشاهده نگردید.
-
-
- نصرتی و کرمی نوری ( ۱۳۸۱) در پژوهشی با عنوان « بررسی انواع حافظه در دانش آموزان دختر حافظ و غیر حافظ قرآن » اظهار داشتند که حافظان قرآن در حافظه معنایی و حافظه رویدادی از دو گروه کنترل عملکرد بهتری داشتند اما چنین تفاوتهایی در حافظه رویدادی و معنایی بین مبتدیان و غیر حافظان قرآن دیده نشد. همچنین نتایج نشان داده است که با افزایش پایه تحصیلی، عملکرد قرآن در انواع تکالیف حافظه رویدادی و معنایی افزایش مییابد. بنابرین مهارت در حفظ قرآن، حافظه اطلاعات غیر قرآنی را نیز افزایش می دهند و این مهارت با افزایش سن تأثیر بیشتری روی حافظه می گذارد.
-
-
- مظهری، حق شناس و همکاران ( ۱۳۸۵) پژوهشی با عنوان « حافظه کلامی، دیداری و در جریان در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا و بستگان درجه اول » انجام دادند. یافته های این بررسی در مورد حافظه دیداری نشان داد که بیماران و خانوادهی آنها در حافظه دیداری تأخیری عملکرد ضعیفتر از گروه گواه داشتند، اما در زمینه حافظه دیداری اخیر بین بیماران و بستگان هم تفاوت معناداری وجود داشت.
-
- دهکردی، وفایی و همکاران (۱۳۹۰) در پژوهشی با عنوان « مقایسه سرعت نامیدن و عملکرد مؤلفه های سه گانه حافظه فعال در کودکان نارسا خوان و عادی » انجام دادند. نمونه مورد بررسی شامل ۶۰ نفر از دانش آموزان پسر ( ۳۰ عادی، ۳۰ نارساخوان ) که به شیوه تصادفی خوشهای چند مرحله ای انتخاب شدند. نتایج نشان داد که عملکرد کودکان نارساخوان در سرعت نامیدن اعداد، در مقایسه با کودکان عادی کند تر است و همچنین در هر یک از آزمونهای حافظه ی فعال به غیر از آزمون یادآوری، مکعب که دارای عملکرد یکسانی هستند، کودکان نارساخوان عملکرد ضعیفتری نسبت به کودکان عادی دارند.
-
- تاراج، زارع و همکاران (۱۳۸۸) در پژوهشی با عنوان « تأثیر نشانگان پیش از قاعدگی در عملکرد حافظه ی روزمره و رویدادی» نشان دادند که سندرم قبل از قاعدگی با تأثیر منفی بر روی عملکرد حافظه، به نوعی موجب کاهش در عملکرد حافظه روزمره و سپس افت در عملکرد حافظه رویدادی خصوصاًً در مرحله یادآوری آزاد همراه بود. نه تنها سندروم قبل از قاعدگی به عنوان نوعی اختلال، در نوسانات خلقی و زوال حافظه مؤثر است، بلکه بیشترین تأثیر آن در افت عملکرد حافظه روزمره و سپس حافظه رویدادی قابل طرح است.
-
- زارع، مهدویان و همکاران (۱۳۹۰) در پژوهشی با عنوان « اثر محتوای عاطفی بر عملکرد حافظه آشکار و نا آشکار دانشجویان » دریافتند که تکالیف عاطفی ( مثبت، منفی و خنثی) تأثیر متفاوتی بر عملکرد حافظه آشکار و نا آشکار دارد. در حافظه آشکار، بهترین عملکرد مربوط به تکالیف عاطفی مثبت و کمترین عملکرد حافظه، در تکلیف منفی بود. عملکرد حافظه نا آشکار در هر دو نوع تکالیف عاطفی مثبت و منفی بهتر از تکلیف خنثی بود.
-
- حسن شاهی و گودرزی (۱۳۸۳) در پژوهشی با عنوان « اثر خلق بر عملکرد سیستم حافظه » نشان دادند که ساختارهای پردازش عاطفی محرکها اثر تسهیلی دارند و تفاوت گروه ها در یادآوری تکالیف ارائه شده با اطمینان بالایی پذیرفته شده است.
-
- شاهنده و علی پور (۱۳۹۱) در پژوهشی با عنوان تأثیر جانبی شدن مغز بر عملکرد حافظه، ۱۹۰ دانشجو که به صورت نمونه گیری تصادفی خوشهای انتخاب کرده بودند را مورد آزمون قرار دادند. نتایج نشان داد که در میزان حافظه آشکار افراد راست برتر با چپ برتر تفاوت دارد و این تفاوت بین دختران راست برتر با پسران راست برتر و دختران و پسران چپ برتر است.
-
- سریع القدم، رودسری و همکاران (۱۳۹۱) در پژوهشی با عنوان بررسی نقش سازهشخصیتی سخترویی در تعدیل آثار سوء استرس بر عملکرد حافظه، ۶۰ دانشجو را که به صورت غربالگری با مقیاس زمینه یابی دیدگاه های شخصی انتخاب کرده بودند را مورد آزمون قرار دادند. نتایج نشان داد که بین دو گروه آزمایشی با سخترویی بالا و آزمایشی با سخترویی پایین به لحاظ نمرهی کلی حافظه تفاوت معنا داری وجود ندارد. همچنین بین گروه آزمایشی و کنترل با سخترویی بالا از نظر نمرهی کلی حافظه تفاوت معنا داری وجود ندارد. بین گروه آزمایشی و کنترل با سخترویی پایین نیز از نظر نمرهی کلی حافظه تفاوت معنا داری وجود ندارد.
-
- طاهری، مرادی و همکاران ( ۱۳۹۰) در پژوهشی با عنوان « علمکرد حافظه شرح حال در فرزندان نوجوان جانباز مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه » نشان دادند که عملکرد فرزندان جانباز مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه، در تکلیف حافظه شرح حال، ضعیف تر از فرزندان افراد عادی است.به عبارت دیگر، فرزندان جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه در مقایسه با فرزندان عادی، قادر به بازیابی کمتر مواد شرح حال اختصاصی از حافظه هستند و خاطرات اختصاصی کمتری از حافظه بازیابی میکنند. سطح افسردگی و اضطراب نیز در فرزندان جانبازان مبتلا به این اختلال بالاتر از افراد عادی بود، در حالی که بین فرزندان جانبازان مبتلا و غیر مبتلا به این اختلال در دو مؤلفه حافظه شرح حال و اضطراب تفاوت معنا دار نبود و فقط در مؤلفه افسردگی تفاوت معنا دار بود.
- مرادی، عبدی و همکاران (۱۳۸۹) در پژوهشی با عنوان « عملکرد حافظه شرح حال در افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه » نشان دادند که گروه های آزمایشی در مقایسه با گروههای کنترل قادر به دستیابی به جزئیات معنایی و رویدادی اختصاصی کمتری از حافظه بودند.
-
- – Neuropsychological ↑
-
- -Gazzaniga ↑
-
- – Marnat ↑
-
- – Magnetic Tomogragh & Computerized Tomograghy ↑
-
- – Kandel ↑
-
- – Brown & Tuttle ↑
-
- – Slotinick &Thompson ↑
-
- – zaidel ↑
-
- – Cognitive function ↑
-
- – Memory ↑
-
- – Eysenck ↑
-
- -Hockenbury ↑
-
- – Turk-brown ↑
-
- -kihlstrom ↑
-
- – Sensory Memory ↑
-
- – Crowder ↑
-
- – Luck & Hollingworth ↑